+36 1-302-0-302 | + 36 70-372-3000

Parodontológia

parodontológia a fogászat fogágybetegségekkel, azok okozóival, kezelésével és megelőzésével foglalkozó szakterülete. A fogágybetegség a fog környezetének, tartószerkezetének általában gyulladásból eredő betegsége, mely kezeletlenül fogvesztéshez vezethet. Az alábbiakban összefoglaljuk az ezekkel a területekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

A NADOR DENTAL INGYENES KONZULTÁCIÓVAL VÁRJA! KÉRJEN VISSZAHÍVÁST!

A fogágybetegség lehetséges okai

Leggyakrabban a baktériumok fogakon történő lerakódása, elszaporodása okozza a fogágybetegséget (parodontózis, parodontitis). Ez a baktériumok okozta fertőzés továbbterjedhet a fogat körülvevő fogínyre és kezelés hiányában a fogak meglazulásához, végső esetben pedig a fog elvesztéséhez vezethet. Kialakulásának leggyakoribb oka a nem megfelelő fogápolás, vagy annak elhanyagolása, és az ennek következtében kialakuló lepedék. A fertőzést több dolog is elősegítheti, így a dohányzás, ami a parodontózis kialakulása egyik fő kockázati tényezőjének tekinthető. Kisebb mértékben ugyan, de a genetika is hozzájárul, vannak, akik hajlamosabbak arra, hogy kialakuljon náluk a parodontózis akár még megfelelő szájhigiéniás kultúra esetén is. További kockázati tényezők közé sorolható a stressz, a cukorbetegség és az egyoldalú táplálkozás is.

A paradontopathia figyelmeztető jelei

Korai stádiumban csak kevés jele mutatkozik a fogágybetegségeknek, ezért sokan csak túl későn fordulnak szakorvoshoz. A következő jelekből azonban idejekorán felismerheti:

• fogínyvérzés fogmosás vagy fogselyem használata közben
  • folyamatos erős szájszag, folyamatos fémes íz a szájban
  • a fogíny visszahúzódása
  • a fogak körül kialakuló mély „zsebek”, ún. fogínytasakok
  • késői szakaszában a fogak mozgathatósága

Amennyiben a fentiek közül valamelyiket tapasztalja, érdemes parodontológus szakorvoshoz fordulni és kivizsgáltatni, ne várja meg, míg fájni kezd a fog, mert lehet, hogy már késő, ugyanis a fenti tüntetek gyakran fájdalommentesek.

Fogágybetegségek megelőzése

A napi rendszeres és helyes fogápolás nagyban hátráltatja a parodontózis kialakulását. A napi legalább kétszeri fogmosás erősen ajánlott, ahogyan a fogselyem napi használata is, melynek segítségével a fogközökben felhalmozódott, a fogkefével elérhetetlen lepedéket is eltávolíthatjuk. Interdentális kefékkel,szájzuhannyal, elektromos fogkevével csökkenthető a parodontózis kialakulása. Ezzel máris rengeteget tett a megelőzés érdekében, ne felejtse, hogy a rendszeres szakorvosi felülvizsgálattal és fogkőeltávolítással bizonyos lehet benne, hogy meg tudja akadályozni a fogágybetegség kialakulását.

A Nádor Dental rendelőjében parodontológus szakorvos fogadja Önt, így ha biztosra szeretne menni, kérjen konzultációs időpontot és szükség esetén kezelési tervet készítenek a rendelőben, és az alapján dönthet, szeretné-e problémáit orvosolni. A Nádor Dental elérhetőségeiért kattintson ide!

A NADOR DENTAL INGYENES KONZULTÁCIÓVAL VÁRJA! KÉRJEN VISSZAHÍVÁST!