KARÁCSONYI AJÁNLATUNK!KARÁCSONYI AJÁNLATUNK!

Mivel foglalkozik a szájsebészet?

Rendelőnkben minden fogászati kezelés során elsődleges célunk, hogy a páciens saját, eredeti fogait megtartsuk. Előfordulnak azonban olyan esetek, amikor a saját fog már nem menthető meg és a fogászati probléma megoldáshoz szájsebészeti beavatkozásra van szükség.

Az alább felsorolt esetek előfordulásakor szájsebészeti operációra lehet szükség:

• foggyökerek, fogak eltávolítása
  • bölcsességfogak sebészeti ellátása
  • gyulladások, szájüregben lévő sebek kezelése
  • csontpótlás nem megfelelő csontállomány esetén

Gyökércsúcs-rezekció (resectio)

A gyökércsúcs-rezekció során a fog gyökércsúcsának eltávolítása és közvetlen környezetének megtisztítása történik.  Ezzel megmenthető az egyébként korábban eltávolításra ítélt fog.

Milyen esetekben van szükség rezekcióra?

• Abban az esetben, ha a nem megfelelően gyökérkezelt fogak gyökércsúcsa környezetében gyulladás alakult ki.
  • Fogászati góc esetén, amely számos más betegségnek lehet forrása (pl. ízületi fájdalmak, hajhullás).
  • Amennyiben a gyökércsatorna a gyökércsúcson elágazódik és az apró, mellékcsatornákat nem lehet feltárni, tisztítani.
  • A gyökér csúcsi részén túlpréselődött gyökértömő anyag esetén.
  • Akkor, ha a gyökércsatornában szűkület van vagy annyira görbült a gyökér, hogy a gyökértömés nem kivitelezhető a megfelelő hosszúságon.
  • Abban az esetben, ha más beavatkozás elvégzése csak a gyökércsúcs eltávolítása után végezhető el.

Szükséges-e a gyökérkezelés gyökércsúcs-rezekciót megelőzően?

A gyökércsúcs eltávolítását megelőzően a gyökértöméssel rendelkező fogakat le kell ellenőrizni (vagy szükség esetén cserélni kell azokat), a gyökértöméssel nem rendelkező fogakat pedig gyökérkezelni és tömni kell.

Mikor nem alkalmazható ez a fajta beavatkozás?

• Akut, gennyes gyulladás meglétekor.
  • Nagyfokú csontpusztulás esetén.
  • Amennyiben a fog körül súlyos tasakképződés figyelhető meg.
  • A páciens nem megfelelő általános egészségügyi állapota esetén.

Foghúzás

Rendelőnkben csak és kizárólag akkor ajánljuk pácienseinknek a foghúzás lehetőségét, ha a fog egyébként már semmilyen más módon nem menthető meg. A mai modern érzéstelenítőknek köszönhetően ma már csekély fájdalom mellett elvégezhető a foghúzás, mely nem tart tovább átlagosan 5 percnél.

A bölcsességfogak eltávolítása

Az embernek teljes fogsor esetén összesen 4 bölcsességfoga van, de minden egyes bölcsességfog másképp viselkedik: van, akinek csak kevesebb fejlődik ki, de olyan is létezik, hogy egyáltalán nem tör elő.

A fogak „bennragadásának”, ki nem fejlődésének hátterében általában 2 ok áll: a fog növekedési iránya nem megfelelő vagy túl szűk hely az állcsontban. Amennyiben a bölcsességfog csak félig tört elő, úgy az íny alá bejutó baktériumok gyulladást okozhatnak, amely erős fájdalommal és duzzanattal jár. A fennálló gyulladás azonban nemcsak a bölcsességfog épségét veszélyezteti, de az előtte lévő fogra is negatív hatással van (fogszuvasodást idézhet elő).

A bölcsességfogak bármikor begyulladhatnak, így érdemes – a kellemetlenség elkerülése érdekében – minél hamarabb eltávolítani azokat. Amennyiben mind a 4 bölcsességfogat el kell távolítani, úgy rendelőnkben kétféle módon járunk el:

• A fogak eltávolítását két alkalom alatt végezzük el (először az egyik oldalon, majd a másik oldalon távolítjuk el a bölcsességfogakat) vagy,
  • Éber szedációban mind a 4 bölcsességfogat egyszerre, fájdalommentesen távolítjuk el.

A foghúzás és a fogszabályozás

A fogszabályozás céljából végrehajtott foghúzás alapja a páciens fogazatáról készült röntgenfelvétel. A modern fogászat, így a fogszabályozás célja is az, hogy minél kevesebb fájdalommal minél szebb eredményt lehessen elérni a páciens fogazatán. Vannak azonban olyan esetek, amikor – a fogszabályozó kezelés érdekében – elkerülhetetlen, hogy ép fogat távolítsunk el.

Amennyiben rendezetlen fogakról van szó, a hely biztosítása érdekében muszáj bizonyos fogakat eltávolítani. Fogszabályozáskor minden esetben a foghúzás célja a fogak által okozott torlódás feloldása.  Az eltérő fogszabályozási technikák különböző módon működnek, azaz van pl. amelyiknél már kisebb torlódás esetén is fogat kell húzni.

Mi a teendő foghúzást követően?

A gyorsabb gyógyulás érdekében a következőket mindenféleképpen érdemes betartania és figyelembe vennie foghúzást követően:

• A fogorvos által előírt gyógyszereket csak és kizárólag az általa előírt mennyiségben és ideig szabad bevenni. Az antibiotikum hozzájárul a gyulladás csökkenéséhez, valamint meggátolja a fertőzésveszély kialakulását, ám azt csak a fogorvos által javasolt adagban és ideig szabad szedni!
  • A foghúzás napján nem szabad terhelni a fogakat, így az evés sem ajánlott (legvégső esetben csak puhább ételeket ajánlott fogyasztani).
  • Nem szabad erőteljesen öblögetni, köpködni, hiszen ezzel meggátoljuk a vér alvadását.
  • A túlzott erőkifejtést, hajlongást érdemes ezekben a napokban kerülni.
  • A dohányzás és az alkoholfogyasztás a teljes gyógyulásig nem ajánlott.

A szájsebészeti beavatkozások során minden esetben a természetes mosoly kialakítása, a páciens életminőségének javítása a célunk. Rendelőnkben fontosnak tartjuk, hogy felvázoljuk a lehetséges kezelési lehetőségeket, továbbá, hogy a döntést a pácienssel együtt hozzuk meg.

Amennyiben további kérdései akadtak, szeretne többet megtudni a szájsebészeti beavatkozásokról, forduljon hozzánk bizalommal. Kérjen időpontot online vagy jelentkezzen be a következő telefonszámon: +36 70-372-3000.