Befolyásolja az életkor az alkalmazható fogpótlás fajtáját?

A fogpótlás alapfeltétele a páciens kielégítő egészségi állapota és a megfelelő szájhigiénia. A fogpótlás javasolt módját nem az életkor határozza meg elsősorban, hanem a foghiány helye és mértéke. Kivételt képez ez alól a fogbeültetés (implantáció), hiszen erre a beavatkozásra csak akkor kerülhet sor, ha az állcsontok növekedése már befejeződött. Ez általában 18-20 éves korban következik be. A túl korán végzett implantáció kellemetlen következményekkel járhat és akár az implantátum későbbi eltávolításának szükségességéhez is vezethet.

A fogászati implantátumok beültetésének felső korhatára nincs. Bizonyos betegségek esetében azonban nem valósítható meg a kezelés: ellenjavallatot jelentenek egyes gyógyszerek, autoimmun betegségek, kezeletlen cukorbetegség, rosszindulatú daganatos megbetegedések, extrém magas vérnyomás vagy szív- és érrendszeri betegségek. Azért, hogy ezeket a kockázati tényezőket ki tudjuk zárni, a beültetés előtt orvosi kivizsgálást javaslunk.

Az implantációhoz elengedhetetlen, hogy a csont mennyisége és minősége megfelelő legyen. Bizonyos esetekben csontpótlásra is szükség lehet, erről szájsebész szakorvos dönt. Amennyiben egy páciens már több vagy akár az összes fogát elvesztette – és a körülmények megengedik – lehet implantátumot készíteni vagy kivehető fogpótlást javaslunk.

Az implantáció mellett más rögzített lehetőségek is felmerülnek a foghiány kezelésére.

Nagyobb kiterjedésű fogszuvasodás, fogtörés vagy gyökértömött nagyőrlő fogak helyreállítására jó megoldás lehet a korona. Ebben az esetben a fogtechnikus az eredeti foghoz színben és formában megszólalásig hasonlító pótlást készít a lecsiszolt fogra (amennyiben a fognak a koronai része túlságosan destruált), amely elfedi az eredeti fog fogíny feletti részét. Ez megvédi a fogat a külső hatásoktól és esztétikusabb megjelenést biztosít. A korona külső felszíne általában porcelánból készül, a váza pedig fém-ötvözetből, cirkónium-oxidból, aranyból vagy esetleg tisztán porcelánból.

A híd abban az esetben javasolt, amennyiben a páciensnek egy vagy több foga hiányzik. A híd kitölti a rést új fogakkal, pillérei pedig a hiánnyal szomszédos fogak lesznek. Nagyobb kiterjedésű foghiányok esetében nem elég csupán ennek a két fognak a lecsiszolása, extra pillért is be kell vonni, hogy a fogakat kíméljük. Pillérként implantátumokat is fel lehet használni.

Esztétikai hibák – például letört fog, nagymértékű elszíneződés, esetleg kedvezőtlen fogforma – esetén jöhet szóba az úgynevezett porcelánhéj, amely tartós és szép megoldást nyújt. Ez a megoldás hátsó fogakon nem elérhető.

Az Önnek javasolt fogpótlási lehetőségekről kérje szakorvosunk tájékoztatását! Jelentkezzen be a +36 70-372-3000-os telefonszámon vagy az info@nadordental.hu email címen!

fogpótlás és az életkor