Káros az amalgámtömés?

Az amalgám egy általában ón, higany, ezüst és réz összetevőkből álló hidegen ötvözhető fém. Mivel ellenálló és tartós anyag, nagyon stabil fogtömést lehet belőle készíteni.  Nagy előnye még, hogy olcsó, ennek köszönhetően az elmúlt évtizedekben igen széles körben alkalmazták a szuvas fogak kezelésére. Hátránya azonban, hogy nem fogszínű.

Az amalgám összetevői közül a legnagyobb vitát a higany váltja ki. Egészségre káros hatásai miatt egyre több területen korlátozzák az alkalmazását, higanyos lázmérőket gyártani és forgalmazni már közel 10 éve tilos az Európai Unióban, így Magyarországon is.

Egyes elméletek szerint a higany kioldódhat a tömésekből. Az anyag áramlásának előfordulása frissen készült tömések esetében a legmagasabb, utána azonban alig kimutatható.

A természetre azonban bizonyítottan veszélyt jelent: a fogászati rendelőkben használt higany miatt évente több tonna mérgező nehézfém kerül a környezetbe az Európai Unió területén. A víztisztító rendszerbe kerülő higany körülbelül fele a fogászati rendelőkből származik, jelentősen szennyezve a vizek élővilágát. Éppen ezért 2019. január 1-je után már nem kerülhet a vízvezetékrendszerbe amalgám hulladék. Speciális berendezéseket kell használni, amelyek egyrészt az öblítővízből tudják kiszűrni az anyagot, illetve amelyekben a kiszedett töméseket tudják összegyűjteni. 2030-ra pedig teljesen ki akarják vezetni az amalgámos töméseket a fogorvosi rendelőkből az Európai Unión belül, környezetvédelmi okokból. A nehézfémek jelenléte továbbá azokban az országokban is kimutatható, ahol viszonylag sok halat fogyasztanak.

A fogtöméseket illetően más szigorítások is életbe léptek: 2018 júliusától nem használhatók amalgámtömések terhes nők, szoptató anyukák és 15 év alatti fiatalok fogászati kezeléseinél.

A rendelőnkben használt fogtömésekkel kapcsolatban forduljon bizalommal szakorvos kollégáinkhoz! Jelentkezzen be a +36 70-372-3000-os telefonszámon vagy az info@nadordental.hu email címen.

amalgántömés