Stressz- és fájdalommentes fogászat
1051 Budapest, V. kerület, Nádor utca 23. I. emelet
Stressz-és fájdalommentes fogászatStressz-és fájdalommentes fogászat

Miért fontos a D-vitamin?

1. Miért fontos kiegészítő a D-vitamin?

A D-vitamin (D-hormon) legfontosabb feladata a kalciumháztartás szabályozása, valamint a csontok ásványosítása.

A D-vitamin nem is számít igazi vitaminnak, hisz a valódi vitaminok élelmiszerek útján kerülnek be a szervezetünkbe, míg a D-vitamint a test is elő tudja állítani a napfény UV-B sugárzásának hatására.

Régóta bizonyított tény, hogy a csontképződéshez, gyermekeknél a csontrendszer és a fogak egészséges fejlődéséhez elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű D-vitamin.

2. Hogyan tudjuk a megfelelő D-vitamin mennyiséget biztosítani szervezetünkben?

Közép-Európában természetes úton, azaz megfelelő napfény útján leginkább az áprilistól szeptemberig tartó időszakban juthatunk elegendő D-vitamin forráshoz, az év hátralevő részében azonban a kevés napsütés, illetve a nap túl alacsony állásának következtében jelentősen lecsökkenhet a D-vitamin szintünk.

A D-vitamint tabletta formájában is bevihetjük szervezetünkbe, ilyenkor azonban figyelembe kell venni, hogy ez a vitamin zsírban oldódik. Ez azt jelenti, hogy ahhoz, hogy felszívódjon a bélből, mindig szükség van bizonyos mennyiségű zsírra, és ellentétben a vízben oldódó vitaminokkal szemben, elraktározódik a szervezetben.

Így nincs szükség arra, hogy naponta szedjünk D-vitamint, hiszen ha megfelelő mennyiségű a vitamin szintünk, akkor szervezetünk elraktározza azt és hetekig vagy akár hónapokon keresztül a szervezet elegendő mennyiségű D-vitaminhoz jut.

3. Mikor alakulhat ki D-vitamin hiány?

D-vitamin hiány akkor alakulhat ki,

  • ha túl kevés napsütés éri a szervezetet, és így nem jutunk elegendő természetes D-vitamin forráshoz.
  • Bizonyos gyógyszerek (antiepileptikumok) szedése során
  • A vese fokozott működése miatt
  • A nem megfelelő, hiányos táplálkozás következtében
  • Mellékpajzsmirigy- alulműködése, vagy
  • Pajzsmirigy-túlműködése esetén
  • Angolkór (rachitisz) egyes típusaiban.

Ahhoz, hogy a téli időszakban is megfelelő legyen a szervezetünkben a D-vitamin mennyiség, fontos, hogy a nyári, illetve a napos időszakokban sok időt töltsünk a szabadban.

4. Honnan tudjuk, hogy szervezetünkben megfelelő-e a D-vitamin szintje?

Az aktív D-vitamin szintet a vérmintából határozzák meg. Tehát szükséges egy laborvizsgálatot kérni ahhoz, hogy kiderüljön megfelelő-e a D-vitamin állományunk, vagy pótolni kell azt.

A megfelelő D-vitamin szint feltétele például a PRF eljárás-fogászatban, – elsősorban szájsebészeti beavatkozások, illetve fogágybetegségek gyógyítására nagy eredményességgel alkalmazott módszer- sikerességének is.

Tudjon meg többet a rendelőnkben is alkalmazott PRF módszerről: https://nadordental.hu/szolgaltatasok/prf-modszer/! Hívjon bennünket bizalommal a +36 70 372 3000 telefonszámon, vagy jelentkezzen be az info@nadordental.hu e-mail címen!

5. Milyen problémákat okozhat a D-vitamin hiánya?

A D-vitamin hiánya csontritkulás, csontlágyuláshoz is vezethet, izomgörcsök léphetnek fel, és a fogak állapota is gyorsan romolhat.

6. Lehet-e túladagolni a D-vitamint?

Mivel a D-vitamin élelmiszerben alig található meg, az élelmiszer általi túladagolás nem lehetséges. Az is jó hír, hogy szinte sosem lehetséges a napsugarak általi D-vitamin-túladagolás sem. A szervezet természetesen védekezik, és megakadályozza a D-vitamin bőrön át történő termelését, mikor annak kielégítően magas a szintje a szervezetben.

Túladagolás csak abban az esetben lehetséges, ha sokat, akár egész évben extrém napsütésnek vagyunk kitéve és ezzel egyidejűleg kalciumtöbblettel és K2- vitamin hiánnyal párosul.
A túladagolás következtében az alábbi tünetek jelentkezhetnek:

  • gyomorpanaszok,
  • hányás, hányinger, hasmenés,
  • gyengeség,
  • súlyosabb esetben törékennyé válnak a csontok,
  • és vesekőképződés veszélye állhat fenn.

Jó tudni!

  • Ha a D-vitamint kávéval, vízzel vagy gyümölcslével vesszük be, akkor annak felszívódása meglehetősen alacsony lesz, mivel a D-vitamin zsírban oldódó vitamin. Ezért mindig kell hozzá egy kis zsírt is fogyasztani, ami lehet például mandula, olívaolaj, avokádó vagy kókuszolaj is.
  • A megfelelő D-vitamin szint bizonyos betegségek, mint pl. egyes szívbetegségek, vagy az influenza kialakulását csökkentheti, vagy megakadályozhatja
  • Szerepet játszhat a depressziós tünetek csökkentésében is
  • Segítheti az ideális testsúly elérését, súlycsökkenést

Forrás:

https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/22292/hogyan-potolhato-a-d-vitamin
https://www.healthline.com/health/food-nutrition/benefits-vitamin-d#reduces-depression