Ha azt halljuk, hogy gyökérkezelésre van szükségünk, megijedünk és rögtön arra gondolunk, hogy akár el is veszíthetjük fogainkat. Mire számíthatok a rendelőben? Ugye nem fog fájni a kezelés? Meg lehet menteni a fogamat? Nem kell aggódnia, rendelőnkben mindent megteszünk, hogy ameddig lehet, megőrizzük fogait. Nemcsak esztétikai és funkcionális szempontok miatt, hanem a későbbi fogpótlások szempontjából is lényeges, hogy minél több fogat tartsunk meg jó állapotban.

Kérdés esetén forduljon hozzánk bizalommal! Jelentkezzen be a +36 70-372-3000-ás telefonszámon, vagy az info@nadordental.hu email címen!

Mit jelent pontosan a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés a fog belső kamrájából, illetve csatornájából/csatornáiból a lágyszövetek eltávolítását jelenti. Ezt a lágyszövetet összefoglalóan pulpának nevezzük, ami többek között az ideget is tartalmazza, ezért is nevezik idegcsatornának. Alapvetően a csatornának a fertőtlenítését végezzük a gyökérkezelés során, és a gyökértöméshez való előkészítést foglalja magában. A gyökérkezelés az egyik leggyakrabban végzett fogmegtartó kezelésnek számít. Rutineljárásnak mondható, egy fogtömésnél nem okoz nagyobb kellemetlenséget.

Mi miatt válhat szükségessé a gyökérkezelés?

Több okból válhat szükségessé a gyökérkezelés. Leggyakrabban a fogbél gyulladása miatt, azaz a pulpa gyulladása miatt, vagy a fog elhalása miatt döntünk a kezelés mellett, amit okozhat korábbi sérülés, trauma, vagy szuvasodás is. Előfordul, hogy protetikai előkészítés során, új korona vagy híd felhelyezése előtt, amikor túl közel kerülnénk a pulpakamrához, kezdjük meg a gyökérkezelést, hiszen későbbi gyulladás, esetleges elhalás, vagy fájdalom esetén a már elkészült fogművet kellene átfúrnunk.

Fogágybetegségek esetén, indokolt esetben is alkalmazunk gyökérkezelést, mert ún. paro-endo lézió alakulhat ki, azaz a gyökércsúcson keresztül történik a fog fertőzése, amely során egy amúgy egészséges fog is elhalhat.

Fontos tudni, hogy trauma, például fogtörés esetén is mérlegeljük a gyökérkezelés szükségességét, hiszen ha a törés túl közel van a fog pulpakamrájához, az komoly fájdalommal is járhat a páciens számára. Bizonyos esetekben meg is nyílhat a pulpakamra, ekkor mindenképpen gyökérkezelni kell a fogat.

Érdemes tudni, hogy ha egy fogkorona súlyosan sérült, és a helyreállítása csak egy csapos műcsonk elhorgonyzásával valósítható meg, akkor előtte minden esetben kötelező gyökérkezelni a fogat.

Mi a gyökérkezelés célja?

A gyökérkezelés elsődleges célja a saját fog megtartása, a fog belső lágy szöveteinek (pulpának) eltávolítása, illetve a csatorna/csatornák tisztítása és megmunkálása kemo-mechanikai eljárásokkal. Mivel a gyökércsatorna keresztmetszete általában nem egyenletes köralakú, ezért kemo-mechanikai megmunkálás segítségével történik a csatornák előkészítése. A kezelés hossza és az ideiglenes vagy végleges lezárása a fog állapotától, és a gyulladás mértékétől függ, ez minden esetben egyedi mérlegelést igényel a fogorvos részéről.

Tudjon meg többet fogmegtartó kezeléseinkről!

Mi történik a gyökérkezelés alatt?

Kettő nagy csoportra osztjuk a gyökérkezelés menetét.

Sok esetben, az első kezelés során egyben végezzük a gyökérkezelést, illetve gyökértömjük a fogat vagy fogakat. Ez akkor szükséges, ha az előkészítés során semmi problémája nincs a páciensnek, de a csiszolás következtében nagyon közel kerülünk a pulpakamrához, vagy a tömés készítésekor megnyílik a pulpakamra, vagy a fog traumatizált (pl. el van törve), indokoltnak látjuk a későbbi problémák elkerülése érdekében. Végleges gyökértömést akkor készíthetünk, ha a fog még nem halt el, nem fertőzött, valamint még van élő szövet a pulpakamrában és a gyökércsatornákban.

Abban az esetben, ha kettéválasztjuk a kezelést, az első alkalom során elvégezzük a gyökérkezelést, majd egy ideiglenes gyökértömőanyaggal lezárjuk a fogat, általában 2 hétre. Amennyiben a fog teljesen panaszmentes, véglegesen gyökértömjük a fogat. A kezelés további része, mint például fogtömés, korona felépítése, overlay elhelyezése ezután folytatódhat, vagy csapos műcsonk, csap elhelyezése történhet a gyökérben, ezt követően koronával állítjuk helyre a végleges esztétikát.

A gyökérkezelés több lépéses folyamat, és nagyban függ a fog állapotától.

Első lépésben rendelőnkben panoráma röntgenfelvételt készítünk minden egyes új betegről, amely pontosabb ismeretet, tájékoztatást ad a fogról, a gyökércsúcsról és a gyökércsatornákról egyaránt. Amennyiben ezen a felvételen gyanússá válik valamely terület, akkor helyi, periapikális felvételt is készítünk, amely élesebben mutatja az adott problémát.

Második lépésben szakorvosaink ellenőrzik a fog állapotát, szenzibilitás vizsgálattal megállapítják, hogy a kezelendő fog élő-e vagy elhalt. Ha még él a fog, érzéstelenítés szükséges. Zsibbasztó lidokain sprayvel, vagy egy zselé segítségével először érzéstelenítjük a nyálkahártyát, ezzel elviselhetővé tesszük az érzéstelenítő injekció beadását. Abban az esetben, ha csak ideiglenesen zárjuk le a fogat, akkor legtöbbször kalcium-hidroxidot, Ca(OH)2, helyezünk el a gyökércsatornákban, amivel fertőtlenítjük azokat.

Tekintettel arra, hogy az eljárás során apró műszerekkel és különböző vegyszerekkel dolgozunk, szükséges ún. kofferdam (gumilepedő) használata, amivel a fog környékét lefedjük, így védve a környező szöveteket az irritációtól. A kofferdam segítségével elkerülhető a tűnyelés, valamint a felülfertőzés kockázata is.

Harmadik lépésben megkezdjük a szuvas rész eltávolítását, valamint a pulpakamra megnyitását. A gyökércsatornák hosszának meghatározása után feltágítjuk a gyökércsatornákat. A megfelelően előkészített gyökércsatornát ezt követően átöblítjük és kiszárítjuk, majd ideiglenesen, vagy véglegesen lezárjuk. Ideiglenes lezárás esetén 2 hét után eltávolítjuk az ideiglenes tömést, átöblítjük és az optimális technikákkal elhelyezzük a végleges gyökértömést.

Ismerje meg a Nádor Dental rendelőjét és vegye fel a kapcsolatot munkatársainkkal!

Mi várható a gyökérkezelés után?

A fertőzött, baktériumos törmelék eltávolítása és a gyökércsatorna fertőtlenítése után általában megszűnnek a panaszok. Előfordul, hogy a gyökérkezelést követően a fog 3-4 napig fájdalmassá válik, de ez nem jelenti azt, hogy a kezelés sikertelen volt. Ilyenkor javasolt az orvos által rendelt fájdalomcsillapító vagy kivételes esetben, orvos által külön előírt antibiotikum szedése. A kezelés befejezése után gyakran előforduló panasz a ráharapási érzékenység. Ez természetes reakció, gyökérhártyaizgalom okozhatja.

A kezelés utáni napokban ajánlott a fog kímélése, a ráharapások kerülése, így a fog egy hét alatt általában megnyugszik. Ha a ráharapási érzékenység állandósul, mindenképpen keresse fel fogorvosát! Fontos tudni, hogy mivel a gyökértömés következtében megszűnik a vérkeringés a fogban, ezek a fogak kiszáradnak és hajlamosabbak a törésre, ezért javasolni szoktuk korona ráépítését a gyökérkezelt fogra, amivel ellenállóbbá tehetjük az érintett területet.

A gyökérkezelés folyamán mindig arra törekszünk, hogy minél hamarabb le legyen zárva a fog. Csak különösen indokolt esetben lehet nyitva hagyni a fogat, amikor a gyökérkezelés során a csatornából vér, vagy genny ürül, amit nem tudunk maradéktalanul kiszárítani. Ebben az esetben is maximum 24 órára hagyhatjuk nyitva a fogat, ezt követően ismét meg kell próbálni lezárni azt, hogy ne fertőződjön felül a nyálban lévő baktériumoktól. Minden kezelés után röntgenfelvételt készítünk, hogy ellenőrizzük az elvégzett kezelést, illetve figyelemmel kísérjük az érintett fogakat hosszú távon is. A dokumentáció érdekében röntgen készül akkor is, amikor tűkontrollal mérjük meg a csatorna hosszát, valamint az elkészült végleges gyökértömést követően is. Ha van elváltozás a gyökércsúcson, akkor 5-7 hónap múlva röntgenfelvétellel ellenőrizzük, hogy a periapikális változás hogyan módosult a kezelés hatására: stagnál, rosszabbodott, vagy javult az állapota.

Egyes esetekben elszíneződhetnek a gyökérkezelt fogak, ez egyrészről a gyökérkezelő anyag miatt lehetséges, illetve az elhalt fog esetében a vér alakos elemekre esik, amik elszínezhetik a környező szöveteket.

A kezelés során elképzelhető, hogy a nikkel-titán kezelőtűkről kisebb darab törhet le a keskeny gyökércsatornákban. Ebben az esetben mikroszkóp segítségével eltávolítjuk a letört részt, azonban, ha pontosan a gyökércsúcs végénél törik el, jó helyen, és nincs alatta már fertőzött, gyulladt szövet, akkor tájékoztatjuk a pácienst, de nem kell eltávolítani, hiszen teljesen panaszmentes is lehet a fog. Ezt követően érdemes félévente/évente egy-egy periapikális röntgenfelvétellel ellenőrizni, hogy nem alakult-e ki az érintett gyökércsúcs körül krónikus gyulladás.

Fontos tudni, hogy a gyökérkezelt fog góckutatás esetén minden esetben gócként szerepelhet, mivel nincs benne keringés, és ezáltal testidegen anyagnak számít.

Közvetlenül a gyökértömés után röntgenfelvételt készítünk, ezt követően pár évente javasolt röntgenfelvételek készítése a kezelt fogról (panaszmentesség esetén is) az esetleges szövődmények felismerése és kezelése céljából.