Konzerváló fogászat

Sokunknak ismerős lehet az érzés, amikor kedvenc süteményünk, vagy kávénk fogyasztása közben hirtelen erős, nyilalló fájdalom hasít fogunkba. A lyukas vagy letört fogak sok kérdést vetnek fel általában pácienseinknek.

Mennyire fáj a kezelés? Milyen gyorsan tudok eljutni kezelésre? Vannak alternatív megoldások, hogy stresszmentessé tegyem a beavatkozást? Nem kell aggódnia, a Nádor Dental rendelőjében stressz- és fájdalommentes szolgáltatásaink segítségével azért dolgozunk minden nap, hogy gyors és hosszútávú megoldást biztosíthassunk Önnek. Pontosan emiatt minden fogtömésre garanciát vállalunk!

Jelentkezzen be család- és gyermekbarát fogászatunkba, ahol stressz- és fájdalommentesen szüntetjük meg fogászati problémáit! Jelentkezzen be a +36 70-372-3000-ás telefonszámon, vagy az info@nadordental.hu email címen!

Mikor van szükség fogtömésre?

Fogtömés javasolt, legtöbbször szuvasodás miatt, ha a fogzománc vagy az alatta lévő dentin is jelentősen sérültek, vagy visszafordíthatatlanul károsodtak, illetve, ha fogunkból letört egy akkora darab, melyet még lehetséges fogtöméssel pótolni.

Milyen fajtái vannak a tömőanyagoknak?

Az ideiglenes tömőanyagok rövid ideig maradnak a fogakban, általában kezelések között használják őket. Beszélhetünk különböző cementekről és pasztákról is.

Az alábélelő anyagok megvédik a fogbelet, szigetelőanyagként működnek. Alábélelő anyagokat alkalmazunk a kezeléseink során, ha a tömés és a kialakítással járó üreg közel kerül a fogbélhez, ezzel biztosítva a megfelelő szigetelést a fog és a tömőanyag között, aminek következtében elkerülhető az utólagos tömési fájdalom és a fog későbbi érzékenysége. Alábélelő anyagként használhatunk lakkokat, linereket, különböző cementeket.

Amalgám helyett számos más lehetőség!

Rendelőnkben többféle végleges tömőanyag közül is választhatnak pácienseink. Korábban a legtöbb fogtömés amalgám felhasználásával készült, ám ezt napjainkban kevésbé alkalmazzák már. Az amalgám higanyt tartalmaz, mely különösen a kezelés utáni első 24 órában a nyállal keveredve kioldódhat, ami azonban hosszú távon minimalizálódik. Rendelőnkben lehetősége nyílik régi, amalgám alapú töméseit kicserélni, de nem feltétlenül ajánljuk minden esetben egy-egy jól működő tömés cseréjét, kizárólag indokolt esetben!

Érdekesség a higany lerakódásáról!

Az amalgám tömésekről sokaknak a higany kioldódása és hosszútávú lerakódása a szervezetben jut eszükbe. Bizonyos országokban, ahol a  tengeri halak fogyasztása jelentős, mint például a tonhal vagy kardhal, a szervezetben átlagosan lerakódott nehézfémtartalom is jóval magasabb, mint azokban az országokban, ahol magas az amalgám tömés elterjedtsége. Ennek oka, hogy a halak húsa elraktározza a nehézfémeket, és nem ürül ki belőlük.

Bezár

Ma már jóval veszélytelenebb alternatívaként készíthetünk fogtömést különböző cementekből, porcelánból, esetleg aranyból is. Megkülönböztetünk ún. rendelőben elkészíthető fogtöméseket, amiket a fogorvos a helyszínen készít el, mint például a különböző kompozitokat, mint esztétikai fogtöméseket. Ezek a tömőanyagok kék fényű lámpa hatására gyorsan megkötnek.

Az inlay betétek, amik készülhetnek műanyagból, porcelánból vagy nemesfémből, ezzel szemben üreg preparálással és lenyomat készítésével, majd fogtechnikus által kialakítva kerülnek be a fogba. A kitisztított, előkészített üreget a végleges betét elkészültéig ideiglenes töméssel zárjuk le, majd jellemzően cementezéssel rögzítjük azt.

Manapság már könnyedén elérhető az esztétikai fogtömés is, mely esetben kifejezetten olyan tömőanyagot használunk, hogy az ne üssön el a fog eredeti színétől, ezzel járulva hozzá a magabiztos mosolyhoz. Érdemes azonban tudni, hogy a technika fejlődése ellenére továbbra is az aranyból készült inlay-ek, betétek a legtartósabbak, illetve ebben az esetben jut be a legkevesebb baktérium a fogzománc és a tömőanyag közé.

Mi a teendő fogtömés előtt és után?

Fontos, hogy ne éhgyomorral érkezzünk a kezelésre, mert a kezelés után néhány óráig nem szabad enni, ugyanis bár a tömőanyag szinte azonnal megszilárdul, az érzéstelenítés következményeként könnyen beleharaphatunk a nyelvünkbe, vagy megsérthetjük a szánkat. Egyes esetekben, amikor a fogtömést ragasztjuk és cementtel rögzítjük, elképzelhető, hogy néhány óráig kerülendő a terhelés, de ilyenkor erre külön felhívjuk pácienseink figyelmét. Fontos odafigyelni fogaink tisztítására, már az első este is megtisztíthatjuk az érintett fogat.

Hosszabb beavatkozás, vagy a fogorvostól való szorongás esetén kezeléseinket már éber szedációban is végezzük. Tudjon meg többet stressz- és fájdalommentes kezeléseinkről! (Átvezetés éber szedációra)

Mi az a barázdazárás és miért fontos?

A barázdaszuvasodás egy alattomos fogbetegség, mivel a rágófelszínen megtelepedő lepedéket különösen nehéz eltávolítani. Gyakran az alapos és rendszeres fogmosás sem előzheti meg, hiszen a barázdák környékén a fogak kiszolgáltatottabbak a baktériumoknak. A problémát még veszélyesebbé teszi, hogy a barázdaszuvasodás avatatlan szemnek gyakran csak felszíni elszíneződésnek tűnhet, így a páciens nem teszi meg időben a szükséges lépéseket. Érdemes már az első jeleknél felvenni rendelőnkkel a kapcsolatot, amikor érezzük, hogy a fogmosás során nem tudjuk megfelelően tisztítani a fogainkat. Ez jellemzően a kis- és nagyörlőfogak esetében fordul elő.

A barázdazárás során folyékony tömőanyag segítségével tesszük “egyenletesebbé” a fog felszínét, hogy minimalizáljuk a nehezen elérhető és megtisztítható felületeket. Célja minél inkább feltölteni a felszíni barázdákat, ezzel, ha a fogfelszín még nem szuvasodott, elkerülhető a fog fúrása.

Első lépésként egy alapos fogmosás szükséges a páciens részéről, melyet követően a szakorvos eltávolítja a zománc legfelső rétegét, hogy kedvező legyen a felület a folyékony tömőanyag anyag megszilárdulásához. Ezt újabb mosás és szárítás követi, mely után a szakorvos felviszi a záróanyagot. Mivel felszíni kezelésről van szó, nem szükséges különösebb előkészület, illetve utókezelés.

A barázdazárás segítségével megelőzhető a fogszuvasodás és a fogfájás, megnöveli a fog élettartamát. Ezenkívül olcsóbb, mint egy fogtömés és nem jelent nagy beavatkozást.

Mi a teendő, ha letört a fog egy darabja?

Nem ritka eset, hogy koccanás vagy kisebb-nagyobb baleset során a fogzománc letörik. Ez mind esztétikailag, mind egészségügyileg problémát jelenthet a páciens számára. Lehetőség nyílik a letört darab visszaragasztására is, ám amennyiben erre nincs mód, tökéletesen utánozni kell a fog eredeti színét és formáját. Az eljárás menete változhat attól függően, mekkora a hiányzó rész és az első vagy a hátsó fogak érintettek, mert ettől függ, hogy esztétikai fogtömés anyagából pótoljuk-e a letört részt, vagy porcelánhéjból. Amennyiben a hiányzó rész túl nagy, vagy szakmailag indokolt, akkor koronát építünk az érintett fogakra.

A gyökérkezelésről – mikor, miért és hogyan?

Bizonyára mindenki hallott már a gyökérkezelésről, ám a legtöbbekben mindössze szorongást kelt a szó. Pedig a gyökérkezelés megoldást jelenthet számtalan olyan esetben, ahol nélküle sajnos foghúzáshoz kellene folyamodni. Ráadásul a helyi érzéstelenítésnek köszönhetően fájdalommentes a beavatkozás, mindössze utána jelentkezhet átmenetileg ráharapási fájdalom.

A röntgenfelvétel alapján felállított diagnózis és a fog állapotától függően fájdalomcsillapító injekciót követően, a szakorvos átfúrja a koronarészt és feltárja az idegkamrát (pulpakamrát). Miután megtalálta a gyökércsatornákat, megtisztítja azokat és eltávolítja az elhalt szöveteket. Fertőtlenítő folyadékkal átöblíti a csatornákat, ezután pedig a páciens, a fog állapotától és a szakmai véleménytől függően ideiglenes tömést kap, vagy véglegesen lezárásra kerül a fog. A cél, hogy minél védettebb legyen a kezelt terület a baktériumokkal szemben, ám ettől függetlenül a fog tehermentesítése és kímélése elkerülhetetlen az elkövetkező napokban, amíg el nem készül a végleges tömés.

A beavatkozást követően jelentkezhet diszkomfortérzet, mely fájdalom-és gyulladáscsökkentő gyógyszerrel, az fogorvos szerint szükséges esetben pedig antiobiotikum segítségével könnyedén csillapítható.  Fokozatosan megszűnik, nem kell attól félni, hogy a kezelés sikertelen volt! Fontos, hogy csak az orvos utasítására kezdje el az antibiotikum szedését!

A gyökérkezelt fog, mivel már nincs benne keringés, kiszárad és testidegen anyagként funkcionál a továbbiakban a szájüregben, emiatt pedig könnyebben törik, mint az egészséges fogak, ezért érdemes megkoronázni.

Fontos tudni, hogy a gyökérkezelt fogat góckutatás esetén minden esetben lehetséges gócpontként kell feltüntetni, mivel nincs benne keringés.

További információért forduljon hozzánk bizalommal! Jelentkezzen be a +36 70-372-3000-ás telefonszámon, vagy az info@nadordental.hu email címen! Ismerje meg a Nádor Dental csapatát!