Nádor Dental - Gondoskodó Fogászat

Ciszták a fogászatban

2024. 05. 07. | Dr. Bukovszky Botond, Dr. Németh József
Az állcsontban lévő fogciszta sokszor nem okoz panaszt, ám kezeletlenül számos más gócbetegség okozója lehet, és mindenképp ellátást igényel. Érdemes rendszeres fogászati kontrollon részt venni, hogy a tünetmentes cisztákat időben észrevegyük.

Mit jelent a ciszta?

A ciszta definíció szerint kötőszövetes fallal rendelkező, hámmal bélelt tömlő, melynek üregét folyadék töltheti ki.

A ciszta diagnózis pontos felállítása csak szövettani (hisztopatológiai) vizsgálattal lehetséges, ennek hiányában csak előzetesen / feltételesen beszélhetünk ciszta diagnózisról.

Milyen fajta cisztákat különböztetünk meg a fogászatban?

A fogak és állcsontok területén többféle cisztával találkozhatunk.

Alapvetően elkülönítünk:

• fejlődéstani cisztákat (melyek a fogak és a körülvevő szövetek fejlődése során vagy azokból később alakulnak ki),
  • illetve gyulladásos eredetű cisztákat.

A fogak körül leggyakrabban gyulladásos eredetű cisztákkal találkozunk. Ha a fogban a szuvasodást okozó baktériumok elérik a fog belsejét, és ott tartósan gyulladást okoznak, bizonyos idő elteltével a fog gyökércsúcsa körül gyulladásos szövet, majd ciszta alakulhat ki (cysta radicularis).

Hasonló mechanizmussal a fogínyt, fogágyat érintő gyulladás talaján is kialakulhat ciszta (cysta parodontalis).

A bölcsességfogak területén ún. follicularis cisztával találkozhatunk, mely akár kifejezetten nagy méreteket is ölthet. Ennek hátterében fejlődéstani ok szerepel, elő nem tört bölcsességfogak koronája körül alakul ki.

Okoznak-e panaszt a meglévő ciszták a szájüregben, mik a tünetei?

A fogak körüli, állcsontokban levő ciszták sokszor tünetmentesen, panaszmentesen növekedhetnek, anélkül, hogy észrevennénk azokat, vagy fájdalmat okoznának.

Ezért is fontos félévenkénti – évenkénti kontrollvizsgálaton megjelenni, szükség szerint képalkotó vizsgálattal - panoráma röntgen vagy CBCT (3D képalkotó) - kiegészítve, hogy az orvos időben észrevehesse az esetlegesen fennálló „rejtett” (szájüregben nem látható, panaszmentes) elváltozásokat.

Fontos megjegyezni, hogy attól még, hogy tünet- és panaszmentes egy gyulladásos cisztás elváltozás, gócnak számít, mely számos más gócbetegség okozója lehet, és mindenképp ellátást igényel.

Bizonyos esetekben panaszt is okozhatnak a ciszták, mint például fájdalom, zsibbadás, fogak fokozott mozgathatósága, állcsontok alakjának megváltozása, melyek általában nagyobb méretű ciszták esetén jelentkeznek.

Hogyan állapíthatjuk meg, hogy van-e cisztánk?

A ciszták diagnosztizálásában a klinikai vizsgálat mellett alapvető szerepe van a radiológiai – képalkotó vizsgálatoknak (röntgen, panorámaröntgen, CBCT felvétel). Számos esetben panorámaröntgen vagy ún. intraorális röntgen segítségével is felállítható a diagnózis, azonban ezek 2D képek.

Az alábbi 2D, panoráma röntgen felvételen nem látszik egyértelműen a ciszta jelenléte, ezért indokoltnak tartottuk egy 3D felvétel elkészítését

2d panoráma felvétel

Előfordulhat, hogy szükség lehet 3D képalkotó, CBCT felvétel készítésére is, melyen pontosan láthatjuk a ciszta méretét, anatómiai képletekhez való elhelyezkedését (pl. fogak, foggyökerek, idegek, arcüreg, stb.).

Az alábbi 3D felvételen, amely a fenti páciens szájüregéről készült, egyértelműen látszik a ciszta jelenléte. A cisztát szájsebészünk kioperálta és szövettani vizsgálatra küldte.

Hogyan kell kezelni, eltávolítani a cisztákat?

A ciszták kezelése nagymértékben függ a ciszta elhelyezkedésétől, típusától, méretétől, stb.

A ciszta falának eltávolítása szükséges, hogy az újbóli kialakulás (recidíva) esélye minimalizálható legyen. Nagyobb méretű ciszták esetén szükség lehet a ciszta sebészi (műtéti) eltávolítása előtt annak méretét csökkenteni, ún. cisztaszűkítő készülékkel.

Megjegyzendő, hogy amennyiben egy elváltozás konzerváló fogászati kezelés (gyökérkezelés) következtében sikeresen gyógyul, abban az esetben (szövettani mintavétel és vizsgálat hiányában) nem tekinthetjük az elváltozást cisztának, habár a köznyelvben mégis ezzel az elnevezéssel illetik.

Összeségében elmondhatjuk, hogy az állcsontok területén kialakuló ciszták esetén kiemelten fontos az időben történő, pontos diagnózis felállítása, és ennek megfelelően a pácienst adekvát kezelésben részesíteni.

Budapest belvárosában lévő rendelőnkben felkészült szakorvosok és modern gépek biztosítják a szakszerű, személyre szabott fogászati ellátást.

Szorongó pácienseink számára a kezelések éber szedálásban is kérhetőek.

Kérdése van?

Forduljon hozzánk bizalommal!

Jelentkezzen be emailben vagy telefonon!

www.nadordental.hu